rost logo

راهنمایی برای انتخاب کوسن

rost logo

راهنمایی برای انتخاب کوسن

کوسن‌ها؛ چاشنی مبلمان
راهنمایی برای انتخاب کوسن

 

 

چه مبلمان خانه را از قبل خریداری کرده باشیم چه به تازگی قصد خرید آن را داشته باشیم، احتمالا باید تعدادی کوسن را هم به لیست خریدمان اضافه کنیم. برخی سادگی محض یک کاناپه را می‌پسندند و برخی دیگر تمایل دارند با اضافه کردن چند کوسن به آن، کمی در این سادگی شکاف ایجاد کنند و ترکیب ویژه‌تری خلق کنند. اگر شما در دسته‌ی دوم قرار می‌گیرید، این یادداشت می‌تواند راهنمایی باشد برای شما تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

-    کاربردی بودن را فراموش نکنیم

واژه‌ی کوسن در لغت‌نامه‌های مختلف این چنین تعریف شده‌است: «کیسه‌ای است که با الیاف مختلف نرم پر شده و پس از آن از همه‌ طرف دوخته می‌شود. کوسن‌ها را عموماً برای ایجاد راحتی بیشتر، بر روی صندلی یا زمین قرار می‌دهند». در تعریف اولیه‌ای که برای کوسن ارائه شد، می‌توان به راحتی فهمید که کوسن شی‌ای است کاملاً کاربردی که با فراهم کردن تکیه‌گاهی مناسب، مبلمان و صندلی شما را راحت‌تر ‌می‌کند. پس اولین اصل در انتخاب آن، توجه به کارآیی و راحتی است. در هنگام خرید توجه داشته باشیم که آیا کوسن‌ها به‌گونه‌ای دیزاین شده‌اند که نیازهای اولیه‌ی مارا برطرف کنند یا خیر. اگر خیالتان از کاربردی بودن کوسن‌ها راحت شد، می‌توانیم به نکات دیگری هم بپردازیم.


-    از شلوغی پرهیز کنیم

اگر طرفدار سادگی هستید و چیدمان خانه و وسایلتان هم گواهی است بر این ادعا، پس به دو یا سه کوسن در ابعاد مختلف اکتفا کنید. هرچه تعداد کوسن‌ها کمتر باشد، بیشتر به مبلمانتان اجازه خواهید داد تا زیبایی‌شان را آشکار کنند، همچنان که آشفتگی بصری نیز ایجاد نخواهید کرد.


-    پالت رنگی را در نظر داشته باشیم

قبل از هرچیز به پالت رنگی خانه نگاهی بندازید. به رنگ دیوارها، کف، مبلمان، فرش و وسایل خانه توجه کنید و سعی کنید به سبک خانه وفادار بمانید. رنگ‌ کوسن‌ها بهتر است مشابه رنگ‌های به کار رفته در وسایل خانه‌ی شما باشد. برای ایجاد یک طیف رنگی می‌توانید با تیرگی و روشنی‌ها بازی کنید. به طور مثال، اگر مبل شما طوسی تیره‌است می‌توانید طیف‌های مختلفی از خاکستری‌ها را برای رنگ کوسن در نظر بگیرید. اگر به دنبال تاکید بیشتری هستید می‌توانید به سراغ رنگ‌های مکمل نیز بروید. مبل شما مانند یک بوم نقاشی است که می‌توانید با قراردادن لایه‌های رنگی متفاوت، ترکیب‌بندی فوق‌العاده‌ای بر روی آن ایجاد کنید. فضاسازی را هم از یاد نبرید. اگر به دنبال ایجاد فضایی دنج و صمیمی هستید رنگ‎های گرم‌تری را انتخاب کنید و اگر می‌خواهید آرامش بیشتری را به خانه بروید سراغ رنگ‌های سردتر بروید.


-    به عمق مبلمان یا صندلی‌ها توجه کنیم

کوسن‌های بزرگ مناسب کاناپه‌هایی با عرض زیاد هستند. اگر عمق مبلمان شما متوسط یا کم است، کوسن‌های بزرگ برای شما انتخاب مناسبی نخواهند بود. کوسن‌های بزرگ شاید به لحاظ ظاهری زیبا به نظر برسند اما اگر در نسبت با اندازه‌های مبلمان شما بیش از حد بزرگ باشند، عملاً فضای استانداردی برای نشستن در اختیار نمی‌گذارند.


-    به‌وسیله‌ی فرم، جنس و بافت، پویایی و تنوع ایجاد کنیم

مربع احتمالاً مرسوم‌ترین فرم کوسن به‌شمار می‌رود، اما می‌توان از اشکال دیگری هم نظیر مستطیل، دایره و ... بهره برد و با کنار هم قرار دادن فرم‌های متنوع، ترکیبی زیبا ایجاد کرد. جنس پارچه‌ی کوسن را بهتر است بر اساس جنس پارچه‌ی مبل‌ها انتخاب کنید. اگر پارچه‌ی مبل شما ساده است و بافت خاصی ندارد می‌توانید برای انتخاب بافت یا طرح و الگوی کوسن‌ها زمان بیشتری صرف کنید تا در عین سادگی، حسی متفاوت به چیدمانتان ببخشید. اگر برعکس این قاعده درباره‌ی شما صدق می‌کند، تا جایی که می‌‍شود کوسن ها را از هر نظر ساده انتخاب کنید.


-    موتورهای جستجوگر را از یاد نبریم

قبل از نهایی کردن خریدتان می‌توانید از پینترست(Pinterest) یا موتورهای جستجوگر دیگر کمک بگیرید تا الهام‌بخش شما باشند. تصاویری که از نظر پالت رنگی یا دیزاین داخلی به سبک دیزاین خانه‌ی شما نزدیک هستند را بیابید و از آن‌ها ایده بگیرید؛ خصوصاً برای انتخاب رنگ کوسن‌ها. با اینکار شما ذهنیتی حدودی از نتیجه‌ی نهایی خواهید داشت.
-    سبک شخصی؛ قانون همیشگی
این انتخاب‌های ما هستند که به خانه‌ی ما شخصیت می‌بخشند. با انتخاب‌های خلاقانه‌ای که معرف سلیقه‌ی شما هستند هویت منحصر به فردی خلق کنید و سبک شخصی خودتان را فارغ از پیشنهادهای رایج خلق کنید.

 

 

Rost on
Rost Letter
rost innovation studio