rost logo

شاید روزی به کار بیاید، روزی که هرگز فرا نخواهد رسید!

rost logo

شاید روزی به کار بیاید، روزی که هرگز فرا نخواهد رسید!

حذف اشیاء غیرضروری
شاید روزی به کار بیاید، روزی که هرگز فرا نخواهد رسید!

 

 

دل کندن از وسایل و دارایی‌هایمان گاهی واقعاً سخت است، مخصوصاً اگر این فکر، که شاید روزی به کارمان بیاید، همیشه گوشه‌ی ذهنمان باشد، اما اشیا غیرضروری جز اشغال فضا و کاهش انرژی جاری در آن دردی از ما دوا نمی‌کنند. پیشنهادهایی وجود دارد که بتوانیم با حذف اشیا، نظم جدیدی را در خانه حاکم کنیم و نو شدن را به نحوی دیگر تجربه کنیم. اگر مدت‌هاست وقت آن را نداشته‌اید که خیلی اساسی به خانه رسیدگی کنید و احساس می‌کنید خانه از انباشت وسایل مختلف به ستوه آمده‌است، شاید راهکارهای زیر برایتان مفید و راهگشا باشد.

 

از کجا شروع کنیم؟

 

با چهار جعبه آغاز کنیم. یکی برای دور ریختن، یکی برای اهدا کردن، یکی برای مکان‌یابی جدید و آخری برای نگه داشتن. تک تک فضاهای خانه را به صورت مجزا بررسی کنید، هر آنچه که هست را به‌دقت ارزیابی کنید و سپس آنها را در دسته‌بندی‌هایی که ایجاد کرده‌اید قرار دهید. اگر تقسیم‌بندی کارآمدتری به ذهنتان رسید، بدون‌شک آن را عملی کنید.
شما هم در خانه‌تان یک کشو یا حتی فضای بزرگتری را به انواع موبایل و تلفن‌های قدیمی، کابل یا سیم شارژرهای مختلف، دستگاه پخش موسیقی یا دوربین از کارافتاده و ... اختصاص داده‌اید؟ صادق باشیم؛ احتمال اینکه روزی به کارمان بیایند بسیار کم است. اگر فکر می‌کنید در آینده برخی از آنها به اقلام ارزشمند یا به اصطلاح عتیقه بدل می‌شوند، حرفی نیست. اما درصد قابل توجهی از آن‌ها، نه در حال حاضر، نه در آینده‌‌ای نزدیک سودی نخواهند داشت. اگر تصمیم گرفتید حذفشان کنید حتما مسائل زیست‌محیطی را هم در نظر داشته باشید. چنین اقلامی می‌توانند به راحتی در پروسه‌ی بازیافت قرار بگیرند، بنابراین آنها در سطل زباله نیندازیم.
چقدر از آخرین تاریخی که برخی از لباس‌هایمان را پوشیده‌ایم می‌گذرد؟ بله، اکثراً بسیار زیبا هستند و فکر میکنیم در موقعیتی مناسب بالاخره از آنها استفاده خواهیم کرد، اما در واقعیت ماه‌هاست که حتی یکبار هم آنها را تن نکرده‌ایم. نتیجه‌: خیالتان راحت، شما آنها را نخواهید پوشید. لباس‌هایی که دیگر باب سلیقه‌ی شما نیستند، با فرم بدن شما مطابقت ندارند یا دیگر به سایز شما نمی‌خورند را از کمد بیرون بیاورید. اگرچه شما مدت‌هاست سراغشان نرفته‌اید، اما این لباس‌ها می‌توانند برای دیگران گزینه‌های بسیار مناسبی باشند. چرا به بخشیدن آنها فکر نکنیم؟ با اینکار نه تنها چرخه‌ی مصرف و عمر یک کالا را افزایش داده‌ایم بلکه فضای بیشتری در کمد لباسی‌مان ایجاد کرده‌ایم. به پیشنهاد وبلاگ «مینیمالیست شدن[1]»، شما می‌توانید تمام لباس‌هایتان را در جهت عکس آویزان کنید و پس از هربار استفاده از یک لباس آن را به شکل صحیحش در کمد لباسی بگذارید. به این شکل متوجه خواهید شد که کدام لباس‌ها را حتی یکبار هم نپوشیده‌اید.
این مورد بدیهی است اما گاهی فراموشمان می‌شود. به هرجا که ممکن است دارو یا لوازم آرایشی-بهداشتی‌تان را بگذارید، سر بزنید و مواردی که تاریخ انقضایشان سرآمده را دور بیاندازید، هم برای محافظت از سلامتتان هم برای کمک به بهبود انرژی خانه.
به قانون 6-3 توجه کنید! اگر حدفاصل سه تا شش ماه است که از کالایی استفاده نکرده‌اید یا حتی به آن فکر نکرده‌اید یا مدت زمان زیادی است که در کارتونی کنج انباری‌تان جا خوش کرده، مجدداً از خود بپرسید که آیا به آن نیاز دارید؟ بهتر است این فرآیند را هر شش ماه یکبار به طور متناوب انجام دهیم و درباره‌ی چیزهای اطرافمان بازنگری کنیم.
حذف اشیای غیرضروری فواید بسیاری دارد. اگر پیرامون شما تنها وسایلی باشند که مورد نیاز و استفاده‌ی مداوم شماست، خیلی سریع‌تر و راحت‌تر می‌توانید خانه را مرتب کنید و امکان اینکه محیط خانه به مدت طولاتی‌تری تمیز و منظم بماند بسیار بیشتر است. گاهی اوقات خانه‌ی ما با انبوه وسایلی پر می‌شود که واقعا به آنها نیازی نداریم. این اشیا بر کارآیی و زیبایی دیگر چیزهای مهم زندگیمان سایه‌ی سنگینی می‌افکندند. با خلوت کردن خانه، به وسایل موردعلاقه و ویژه‌ترمان فرصت بروز می‌دهیم و دسترسی به آنها را برای خودمان هموارتر میکنیم. هر زمان که احساس کردید با اینکه به صورت منظم خانه را تمیز‌‌ می‌کنید، انگار یک جای کار می‌لنگد، خالی از لطف نیست اگر به این پیشنهادها نگاهی بیندازید. و اما پیشنهاد آخر؛ در شیوه‌ی مصرف و خرید کالا تغییری اساسی ایجاد کنیم. قبل از هر خریدی ابتدا از خود بپرسیم آیا این وسیله، واقعا چیزی است که نیاز دارم؟ اگر آنچه که میخریم واقعا ضروری باشد همیشه چندمرحله جلو هستیم. این سوال را قبل از خرید از خودمان بپرسیم، به جای آنکه بعد از چند سال در قفسه‌هایمان را باز کنیم و به این نتیجه برسیم که هیچ احتیاجی به محتویات آنها نداریم.


[1] https://www.becomingminimalist.com/

 

 

Rost on
Rost Letter
rost innovation studio