rost logo

آرام‌ترین کنج خانه؛ اتاق کار و مطالعه

rost logo

آرام‌ترین کنج خانه؛ اتاق کار و مطالعه

چیدمان فضایی باکیفیت برای کار و مطالعه
آرام‌ترین کنج خانه؛ اتاق کار و مطالعه

 

 

هر مکانی در ابتدا ‌صرفاً یک مختصات است. مختصاتی دارای سه بعد طول، عرض و ارتفاع، قالبی که ما ایده‌های معمارانه، دیزاین و چیدمان را در آن می‌ریزیم و رفته‌رفته به آن سروشکل می‌دهیم. تازه اینجاست که مکان دارای شخصیت می‌شود. حالا دیگر با یک مکان صرف، طرف نیستیم، بلکه با فضایی روبه‌رو هستیم که بر ما اثر میگذارد و سبک زندگی‌مان را مشخص می‌کند. شاید نسبت به این تاثیرات آگاه نباشیم اما نمی‌توانیم آن را انکار کنیم. یکی از هدفمندترین فضاهای خانه، اتاق کار و مطالعه است. این فضا باید در خدمت افزایش بهره‌وری و تمرکز ما باشد، پس نحوه‌ی چیدمان آن و توجه به جزئیاتش بسیار مهم است. خصوصاً برای افرادی که دورکار هستند و زمان زیادی را در خانه به کار اختصاص می‌دهند. با توجه به چند نکته‌ی اساسی می‌توانیم فضای با کیفیتی برای مطالعه و کار بسازیم.

لازمه‌ی مطالعه و پیش بردن پروژه‌های کاری، متمرکز بودن است. افراد خصلت‌های متفاوتی دارند، بنابراین یک نسخه‌ی واحد، پاسخگوی نیاز همگان نیست. مکانی که در آن تمرکز بیشتری دارید را خودتان پیدا کنید. با آزمون و خطا، همه‌ی گزینه‌ها را بررسی کنید تا بهترین محل را بیابید. ویژگی‌های اتاق مطالعه کاملاً  به انتخاب‌های شما بستگی دارد و تنها چیزی که اهمیت دارد بهبود عملکرد شماست.

احساس راحتی و سطح تمرکز، رابطه‌ی مستقیمی با هم دارند. بهتر است میز، صندلی، کتابخانه و اشیا ضروری‌تان را با در نظر گرفتن ویژگی‌هایی همچون راحتی در استفاده و ایجاد دسترسی‌های مناسب انتخاب کنید. میز باید ارتفاع استانداردی داشته‌باشد و دیزاین صندلی مناسب نشستن طولانی‌مدت باشد. کتابخانه‌ قرار است پر از کتاب‌های گوناگون شود، پس ساده‌ترین مدل را انتخاب کنید که فضای زیادی برای چیدمان کتاب و وسایل موردنظرتان به شما بدهد. درباره‌ی اشیا یا اکسسوری‌هایی که قصد دارید روی میزتان بچینید، حساسیت زیادی به خرج دهید. به یک یا دو قطعه‌ی کوچک که برای شما الهام بخش است یا نگاه کردن به آن خستگی را از تنتان به در می‌کند، اکتفا کنید. مابقی میز را خالی نگه دارید تا بتوانید به‌آسانی از وسایل ضروری و مورد نیازتان در نظمی متعادل استفاده کنید. اگر در خانه کار می‌کنید، اتاق کار شما باید به دور از هرگونه شلوغی و هرج و مرج باشد تا به ذهن فرصت تنفس بدهد و بر کارآیی آن اضافه کند. حفظ سادگی در اتاق کار، مزایای زیادی به‌همراه خواهد داشت. برای محقق شدن این هدف، راه‌حل هایی در نظر داشته باشید.

شما ساعات زیادی را صرف نگاه کردن به نمایشگر لپ‌تاپ، کتاب‌، دفتر یا کاغذهایتان می‌کنید. فعالیت‌هایی از این جنس، پس از مدتی چشم‌ را دچار خستگی می‌کنند و اگر شرایط نوری محیط مناسب نباشد، درد چشم و سردرد ناشی از آن را تجربه خواهیم کرد. این مسئله در طولانی مدت باعث آسیب رساندن به چشم‌ها می‌شود. همچنین برخورداری از نور مناسب، احساس شادابی و سرزندگی را در شما تقویت می‌کند و به حفظ انرژی کمک می‌کند.

اگر فضای مناسبی در اختیار دارید حتما یک اتاق یا یک بخش مجزا را به مطالعه و کار اختصاص دهید. اما اگر خانه‌ی کوچکی دارید، از بخشی از سالن یا اتاق خوابتان بهره ببرید؛ گوشه‌ای دنج، جایی دور از هیاهو. 

در نهایت برای کلیت فضا سعی کنید از رنگ‌های خنثی، روشن و طبیعی استفاده کنید. این رنگ‌ها با خلق حسی از آرامش به بهبود تمرکز کمک خواهند کرد.

 

 

Rost on
Rost Letter
rost innovation studio