rost logo

مودبورد؛ پیشگوی آینده

rost logo

مودبورد؛ پیشگوی آینده

اگر به فکر بازسازی یا بازچیدمان خانه هستید، دست نگه دارید!
مودبورد؛ پیشگوی آینده

 

 

هر خَلقی در ابتدا با جرقه‌ی یک ایده یا نقش بستن یک حس و حال در ذهنمان آغاز می‌شود. گاهی به زبان آوردن ایده‌ها یا توصیف کردنشان، از فتح قله‌ی اورست هم سخت‌تر به‌نظر می‌رسد، خصوصاً اگر زبان مشترکی برای بیان آنها نداشته باشیم. بله، سخت و گاهی طاقت‌فرسات اما در نهایت باید از جایی شروع کرد. مودبورد، نقطه‌ی شروع فرآیند دیزاین است. بستری برای کنارهم قرار دادن ایده‌های بصری‌، ایجاد هماهنگی میان آنها و کمک به اجرایی کردنشان در مراحل بعد. مودبورد با ارائه‌ی یک ذهنیت کلی از نتیجه‌ی نهایی، مسیر رسیدن به مقصد دلخواه را برای ما شفاف‌تر می‌کند. با ساخت یک مودبورد شما می‌توانید درباره‌ی سبک موردنظرتان، پالت رنگی، متریال مورد استفاده، بافت‌های متنوع و ترکیبشان با یکدیگر راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید. مودبورد برای شما این امکان را فراهم می‌کند که پیش از صرف هزینه، تجسمی کلی از کنار هم قرارگیری ایده‌ها داشته باشید. مودبورد در واقع ارائه‌ایست تصویری از تمامی عناصری که در فرآیند دیزاین دخیل هستند. درست است که مودبورد ابزاری حرفه‌ای برای دیزاینرهاست اما هرکسی به‌راحتی می‌تواند برای عملی کردن ایده‌هایش از آن استفاده کند. اما چگونه برای بازسازی خانه یا تغییر وسایلمان، مودبورد شخصی‌ بسازیم؟

 

قدم اول: خوب نگاه کنید، الهام بگیرید و بعد وارد عمل شوید

امروزه پلتفرم‌های تصویری زیادی در اختیار ماست که می‌توانند الهام‌بخش ما در مسیر دیزاین باشند. پینترست، اینستاگرام، مجله‌ها، بلاگ‌های دیزاین داخلی و کاتالوگ محصولات برندهای مختلف را چک کنید و هرچیزی که شما را جذب کرد ذخیره کنید. به شهودتان اعتماد کنید. چیزی که برای شما جذاب و الهام‌بخش است، بخشی از هویت شماست. بنابراین به انتخاب‌هایتان باور داشته باشید. این جستجوها همچنین به شما کمک خواهند کرد که از آخرین محصولات و جدیدترین ایده‌ها باخبر شوید و بر حسب نیازهایتان تصمیم بگیرید. در کنار این، سعی کنید نمونه‌های فیزیکی از متریال‌های مورد نظرتان را گرد هم آورید و سنجشی از بافت‌ها و رنگ‌ها داشته باشید.

 

قدم دوم: بایدها و نبایدها

تمامی ایده‌ها و گزینه‌های موجود را به دو بخش اصلی تقسیم کنید. بخش اول همان بایدهاست. بایدها ایده‌هایی هستند که به هر شکل می‌خواهید حتما از آنها بهره ببرید و به نحوی هسته‌ی مرکزی دیزاین خانه‌ی شما را تشکیل می‌دهند، یا محدودیت‌های غیرقابل تغییر خانه که به هر شکل ناچارید با آنها سر کنید. مابقی ایده‌ها را در دسته‌ی متغیرها قراردهید. همه‌ی انتخاب‌های اصلی بهتر است که حول محور گروه بایدها انجام بگیرد.

 

قدم سوم: ساخت مودبورد

مودبوردها را می‌توان به دو صورت دیجیتال و فیزیکی ساخت. برای مودبورد دیجیتال نیازی به برنامه‌های حرفه‌ای ندارید، با ساده‌ترین‌ها هم می‌توانید تصاویر موردنظرتان را کنار هم قرار دهید و ترکیبی ایجاد کنید از عناصر مورد توجهتان. نسخه‌ی فیزیکی مودبورد اما، به دلیل ماهیت سه‌بعدی که دارد بسیار هیجان‌انگیزتر است و صد البته درک عمیق‌تری از پروژه‌ی پیش رویمان برای ما می‌سازد. کنار هم قرار دادن نمونه‌ی متریال‌ها و رنگ‌ها در کنار تصاویری از وسایل خانه و خیره شدن به ارتباطی که با یکدیگر برقرار می‌کنند، مانند یک معجزه عمل می‌کند. از تغییر دادن، کم و زیاد کردن، یا شاید به کلی همه‌چیز را به هم ریختن و از نو ساختن، هراسی نداشته باشید. همین پروسه است که شما را به ایدهآل‌هایتان نزدیک می‌کند. تاجایی تغییر دهید و از نو بسازید که وقتی به تماشای نتیجه‌ی نهایی می‌نشینید، با خود بگویید: «همانی است که می‌خواستم». حالا شما یک تصور کلی از رنگ‌‌، متریال‌ و طرح‌هایی که می‌خواهید استفاده کنید، برای خود ساخته‌اید و تا حد زیادی می‌توانید اطمینان حاصل کنید که واقعیت اجرایی شده با ذهنیتتان فاصله‌ی زیادی نخواهد داشت. این بزرگترین مزیتی است که مودبورد برای شما فراهم می‌کند. حالا همه‌چیز آماده است تا وارد عمل شوید.

سر و کله زدن با ایده‌های مختلف و تهیه‌ی مودبورد یک فرآیند کاملاٌ خلاقانه و البته زمان‌بر است. قاعده و قانون خاصی ندارد و ما نیز نباید ذهنمان را در قفسی از قواعد پذیرفته‌شده و تکرار شونده زندانی کنیم. می‌توانیم با آزادی‌عمل کامل پا در مسیر بگذاریم و به شیوه‌ی خودمان جزئیات آن را طراحی کنیم تا به مقصد دلخواهمان برسیم. مودبورد با جان دادن به ایده‌هایمان، ما را به سبک شخصی موردنظرمان می‌رساند، پس چرا از آن به بهترین شکل استفاده نکنیم؟

 

 

Rost on
Rost Letter
rost innovation studio