rost logo

راهنمایی مختصر برای چیدمان مدیا روم یا اتاق رسانه

rost logo

راهنمایی مختصر برای چیدمان مدیا روم یا اتاق رسانه

راهنمایی مختصر برای چیدمان مدیا روم یا اتاق رسانه

 

 

اگر طرفدار تماشای فیلم و سریال هستید یا بازی های ویدیویی را به‌صورت جدی دنبال می‌کنید، یقیناً تلویزیون، سیستم صوتی، کنسول‌های بازی و رسانه‌هایی از این قبیل از خانه‌ی شما قابل حذف نیستند. در این صورت بهتر است به فکر ایجاد فضایی کاربردی برای پرداختن به چنین فعالیت‌هایی باشید. اگر خانه‌ی بزرگی دارید دستتان برای ایجاد فضاهای متنوع و مجزا بسیار باز است. اما اگر فضای کوچک‌تری در اختیار دارید شاید باید انرژی بیشتری بگذارید تا از تک تک امکانات فضا استفاده کنید و در راستای رفع تمامی نیازهایتان قدم مهمی بردارید. برای چیدمان بهتر اتاق تلویزیون پیشنهادهایی مفید را کنار هم قرار دادیم که مرور آن می‌تواند شما را به نتیجه‌ی بهتری برساند.

 

لیستی از نیازهایتان تهیه کنید

انتظارات شما از فضا بر انتخاب‌هایتان تاثیر می‌گذارد. پس آن‌ها را یادداشت کنید و تلاش کنید بهترین پاسخ را برای رفع آنها بیابید. اگر فضای مجزایی دارید که می‌تواند به طور اختصاصی اتاق رسانه‌ی شما باشد احتمالاً با محدودیت‌های کمتری دست‌وپنجه نرم خواهید کرد. با این وجود، تهیه‌ی چنین لیستی برای هرفضایی با هر مساحتی، بسیار کارآمد خواهد بود. قبل از اینکه وسایل جدید بخرید یا دست به ایجاد تغییری بزنید، خوب فکر کنید. شما به چه چیزهایی واقعا نیاز دارید؟ آیا این فضایی است که قرار است هم نشیمن شما باشد هم جایی برای تماشای فیلم؟ آیا قرار است در همین فضا پذیرای مهمانانتان هم باشید؟ آیا محدودیتی برای محل قرارگیری تلویزیون، سیستم صوتی و ... دارید؟ آیا راحتی برای شما در اولویت است؟ همه‌ی اینها سوالاتی است که قبل از شروع هرکاری باید از خود بپرسید.

 

قبل از هرچیز محل قرارگرفتن تلویزیون را مشخص کنید

نقطه‌ی کانونی و مرکزی فضای اتاق رسانه، بی‌شک صفحه‌ی نمایشگر است. ما عموماً همه‌ی وسایل را بر اساس مکان قرارگیری میز تلویزیون یا پرده‌ی نمایش چیدمان می‌کنیم، پس مهم است که مراحل بعدی را با آگاهی از این مسئله پیش ببریم.

 

مبلمان را با دقت و به درستی انتخاب کنید

با توجه به لیست نیازهایتان و همینطور توجه به فضا و محدودیت‌هایی که ممکن است داشته باشید، مبلمان و دیگر وسایل را انتخاب کنید. کاناپه‌هایی که عمق بیشتری دارند و نشیمنگاه راحت تری دارند برای اتاق رسانه انتخاب‌های فوق‌العاده‌ای هستند. مبلمان مدولار نیز گزینه‌ی بسیار خوبی است، چرا که با ترکیب قطعات مختلف می‌توانید به بهترین شکل به خواسته‌هایتان برسید. مبلمان مدولار امکانی است تا برحسب سلیقه‌تان بر زیبایی‌های محیط بیافزایید و انتظاراتتان را نیز برآورده کنید. اگر فضای مجزایی در اختیار دارید چیزی جز ضروریات اتاق رسانه در آن قرار ندهید. اجازه دهید تصاویر شما را در بگیرند و برای چند لحظه، در جهانی دیگر، فارغ از دنیای روزمره زندگی کنید. اما اگر محدودیت فضایی دارید و مجبور هستید فضایی چندمنظوره داشته باشید، طوری چیدمان کنید که تلویزیون بر فضای شما غلبه نکند. با آویزان کردن تابلویی به دیوار، نوع چینش مبل‌ها و هر ترفند خلاقانه‌ای، چشم را به سمت اشیایی به جز صفحه‌ی نمایشگرتان هدایت کنید.

 

نور، رمز سنجش کیفیت فضاست

نورپردازی قابلیت متحول کردن یک فضا را دارد. بهترین دیزاین داخلی، بدون توجه به نور می‌تواند بدل به فضایی مرده شود، به همین منظور هم، در دیزاین داخلی همیشه نور عنصر بسیار مهمی بوده‌است. حس‌وحالی که دوست دارید را به وسیله‌ی انتخاب چراغ‌، آباژور و منابع نوری مختلف ایجاد کنید و فضایی آرام و مطبوع بسازید. نورها را در جایی قرار دهید که باعث ایجاد بازتاب بر صفحه‌ی تلویزیون نشوند و موقع تماشای فیلم یا بازی‌های ویدیویی مزاحمت بصری ایجاد نکنند.

 

برای انتخاب پرده‌ها زمان و انرژی زیادی صرف کنید

پرده‌ها نه تنها تاثیر قابل ملاحظه‌ای در خلق یک فضا دارند بلکه امکانات مختلفی در اختیار ما می‌گذارند. کنترل نور، یعنی کاهش و افزایش آن به هنگام تماشای فیلم نکته‌ی مهمی است. همچنین نصب پرده به آکوستیک فضا کمک خواهد کرد.

هنگامی‌که به پیشنهادهای بالا می‌اندیشید چند اصل را همواره در نظر داشته باشید و هر تصمیمی را با متر و معیار آنها نهایی و اجرایی کنید. حفظ سادگی، اولین اصل است،؛ خصوصا اگر فضای کوچک‌تری در اختیار دارید. اصل دوم، توجه به راحتی است. خانه و تمامی فضاهای جای گرفته در آن باید در خدمت راحتی ما باشند. و اصل آخر، به همه‌ی حواستان توجه کنید، همانقدر که فضای بصری خانه برای شما اهمیت دارد از بوی خوش و نوای خوش هم نباید غافل شویم. همه‌چیز را برای یک تجربه‌ی تمام و کمال و لذت‌بخش فراهم کنیم.

 

 

Rost on
Rost Letter
rost innovation studio