در عصر دیجیتال که محتوای دیداری حکمفرماست، موسیقی یک سلاح مخفی است که میتواند ویدیوها، ارائهها و پستهای رسانههای اجتماعی را از خوب به فراموشنشدنی ارتقا دهد. موسیقی متن مناسب میتواند جلوههای دیداری را متحول کند، احساسات را برانگیزد و مخاطبان را مجذوب خود کند، به گونهای که تصاویر بهتنهایی نمیتوانند به آن دست پیدا کنند.
موسیقی میتواند عمیقاً بر موفقیت محتوای دیداری به روشهای زیر تأثیر بگذارد:
1. طنین احساسی: موسیقی این توانایی منحصربهفرد را دارد که احساسات ما را برانگیخته کند و همگام با لحن و حالوهوای داستان دیداری تنظیم شود. احساساتی مانند شادی، دلتنگی، هیجان یا تفکر را برانگیزد و در مسیر درست فوراً مخاطب را به حالت عاطفی مطلوب برساند.
2. مشارکت مخاطب: انتخاب درست موسیقی متن، میتواند بینندگان را طولانیتر در روند تجربیاتی دیزاینشده نگه دارد و معیارهای تعامل را در همه پلتفرمها افزایش دهد. مطالعات نشان دادهاند که ویدیوهایی با موسیقی پسزمینه مناسب میتوانند زمان تماشا را به میزان قابل توجهی افزایش داده و نرخ پرش را کاهش دهند، که منجر به عملکرد بهتر در پلتفرمهای الگوریتممحور میشود. این امر در نمایشگاههای هنری، فضاهای نمایشی مانند تئاترها و سینما، رستورانها و سایر موارد مشابه هم صدق میکند.
3. هویت برند: استفاده مداوم از سبک ها یا ژانرهای موسیقی خاص میتواند بخشی از هویت شنیداری برند شود و محتوای برند را فوراً قابل تشخیص کند. همانطور که عناصر دیداری مانند لوگوها و طرحهای رنگی، برند را قابل تشخیص میکنند، یک سبک موسیقی متمایز میتواند ارتباط شنیداری قدرتمندی با برند در مخاطب ایجاد کند.
4. بهبود روایت: موسیقی میتواند بر لحظات کلیدی تأکید کند، تنش ایجاد کند یا وضوح تصویر را ارائه دهد و جنبه داستانگویی تصاویر را تقویت کند. با همگامسازی دقیق موسیقی با روایت دیداری خود، میتوان توجه مخاطب را هدایت کرد، بر نکات مهم تأکید کرد و تجربه بهیادماندنی٬تری ایجاد کرد.
موسیقی نقش بسیار مهمی در تجربه دیزاين دارد و میتواند تأثیرات عمیقی بر احساسات و رفتار کاربران بگذارد. موسیقی با ایجاد جو و فضاسازی کاربران را در یک تجربه غوطهور میکند و با برانگیختن احساسات، تجربه کاربری را عمیقتر و معنادارتر میکند. در نهایت با ایجاد یک تجربه چندحسی دیزاینشده، دیزاینرها میتوانند بااستفاده از تغییرات در ریتم یا شدت موسیقی کاربران را به سمت بخشهای خاصی از محتوا یا تعاملات هدایت کنند.
تجربههای دیداری که با موسیقی همراه هستند، معمولاً در ذهن کاربران ماندگارتر میشوند و میتوانند به یادآوری بهتر برند یا پیام کمک کنند. موسیقی میتواند به ایجاد همنوایی میان کاربران و محتوای دیداری کمک کند. وقتی موسیقی و تصویر به خوبی هماهنگ شوند، تجربهای یکپارچه و جذاب ایجاد میشود که کاربران را بیشتر درگیر میکند. موسیقی میتواند کاربران را به تعامل بیشتر با محتوا ترغیب کند. مثلاً در بازیها یا اپلیکیشنهای تعاملی، موسیقی میتواند حس رقابت یا همکاری را تقویت کند.
استفاده مؤثر از موسیقی در دیزاین میتواند تجربه کاربری را نیز به طرز چشمگیری بهبود بخشد. انتخاب موسیقی مناسب با توجه به هدف و نوع محتوا میتواند تأثیرات مثبت زیادی بر تعامل کاربران و احساسات آنها داشته باشد.
کمک به مشتریان برای درک هویت برند جامع فقط مرتبط با جنبه دیداری آن نیست. دیزاین برند یک تجربه چندحسی است که هرچه احساسات متنوع و بیشتری را درگیر کند برند را غنیتر میکند. دیزاین در تعریف هویت شنیداری و استراتژی شنیداری نقش دارد. این فرآیند شامل تحقیقات عمیقی در مورد درک برند و ژانرهاست.
سو داون (Sue Daun)، مدیر خلاق اجرایی اینتربند(Interbrand)، توضیح میدهد که جلب رضایت مشتریان برای توافق بر «صدای نام تجاری» بسیار دشوار است چرا که در مورد صدای خوب، ذهنیت زیادی وجود دارد، چه برسد به اینکه در مورد صدای برند باشد.
با استفاده از تجربه گسترده نامآوران دیزاین در این زمینه، در اینجا چند نکته عملی برای استفاده از موسیقی برای افزایش اثربخشی محتوای دیداری ارائه شده است:
1. تطبیق آهنگهایی که با لحن احساسی تصاویر شما هماهنگ هستند، بسیار اثربخش است.
2. امتحان ژانرها: از امتحان سبکهای موسیقی غیرمنتظره برای ایجاد تضاد یا افزایش علاقه به محتوای خود نترسید.
3. ایجاد یکپارچگی: با استفاده مداوم از سبکها یا ژانرهای خاص در محتوا، یک هویت برند شنیداری ایجاد کنید.
4. داستانسرایی را تقویت کنید: از موسیقی برای تأکید در لحظات کلیدی در روایت خود استفاده کنید تا بعد همدلی مخاطب را برانگیزید. همچنین استفاده از جلوههای شنیداری متناسب با ریتم روایت خود را درنظر بگیرید تا عمق و واقعگرایی را به محتوای خود اضافه کنید.
موسیقی به عنوان یک عنصر مکمل در تجربه دیداری، میتواند تأثیرات عمیق و چندبعدی بر احساسات و درک مخاطب داشته باشد. انتخاب موسیقی مناسب میتواند به غنای تجربه دیداری و ایجاد ارتباط عمیقتر با محتوا کمک کند. چه این محتوا مرتبط به رویدادی بزرگ باشد و چه مرتبط با یک پست اینستاگرامی که در فضای مجازی آن را به اشتراک میگذارید.
منابع و ارتباطات سودمند
https://eyeondesign.aiga.org/
Millet, B., Chattah, J., & Ahn, S. (2021). Soundtrack design: The impact of music on visual attention and affective responses. Applied ergonomics, 93, 103301.
https://www.linkedin.com/pulse/unlocking-sound-how-music-influences-gaming-beatrice-beatrice
Jolij, J., & Meurs, M. (2011). Music alters visual perception. PloS one, 6(4), e18861.