rost logo

حیاتی‌ترین انتخاب خانه؛ فرش مناسب!

rost logo

حیاتی‌ترین انتخاب خانه؛ فرش مناسب!

نکاتی برای خواندن پیش از خرید فرش
حیاتی‌ترین انتخاب خانه؛ فرش مناسب!

انتخاب فرش همیشه یکی از بزرگترین چالش‌هاست. فرش، پایه و اساس فضاست و در تعیین لحن و حس‌وحال هر فضا نقش به‌سزایی دارد. توجه به فاکتورهایی مانند طرح، رنگ، جنس و اندازه، در کنار توجه به شکل و مساحت فضاهای مختلف خانه از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر در حال خرید وسایل برای یک خانه هستید، پیشنهاد می‌کنیم فرش، اولین چیزی باشد که می‌خرید. سیلوی جانسون(Sylvie Johnson)، مدیر هنری استودیو مریدا می‌گوید: «در حالت ایده‌آل، فرش باید اولین چیزی باشد که برای یک فضا می‌خرید. به این ترتیب می‌توانید بقیه‌ی وسایل را بر پایه‌ی رنگ و شکل فرش انتخاب کنید و به فضا شکل دهید». اما چگونه بهترین فرش را انتخاب کنیم؟ نکات زیادی وجود دارد که پیش از خرید فرش باید در نظر داشته باشیم. این یادداشت راهنمایی است برای انتخاب مناسب‌ترین فرش.

فرش‌ها عموماً به دو دسته‌ی دست‌بافت و ماشین‌بافت تقسیم می‌شوند. الیاف به‌کاررفته در آنها یا طبیعی هستند، مانند ابریشم، پشم، پنبه و ... یا مصنوعی، مانند پلی‌استر، ویسکوز، پلی‌پروپیلن، اکرلیک و ... . فرش‌هایی که از الیاف مصنوعی بافته شده‌اند عموماً در برابر لکه‌ها مقاوم‌تر هستند و راحت‌تر از فرش‌های الیاف طبیعی تمیز می‌شوند. بنابراین اگر شما حیوان خانگی دارید یا فضایی که بسیار پر رفت‌وآمد و در معرض آلودگی است شاید بهتر باشد به سراغ این فرش‌ها بروید. همچنین فراموش نکنیم که فرش‌های الیاف مصنوعی و ماشین‌بافت مقرون ‌به صرفه‌تر هستند. الیاف طبیعی، هرکدام ویژگی‌های مختلفی دارند. فرش‌های پشمی بسیار بادوام هستند و به راحتی تمیز می‌شوند، بنابراین برای قسمت‌های مختلف خانه مناسب هستند. این فرش‌ها، با ایجاد حسی از آرامش، محیطی دنج برای شما فراهم می‌کنند . ابریشم، الیافی نرم و نسبتاً براق است، جنسی که برای نقش‌های پرجزئیات مناسب است. ابریشم یکی از قوی‌ترین الیاف است و دوام فرش شما را به میزان قابل اعتنایی بالا می‌برد، اما تمیز کردن فرش ابریشمی به‌سادگی دیگر فرش‌ها نیست، بنابراین به دلیل قیمت بالاتری هم که دارد بیشتر مناسب فضاهای کم رفت‌وآمدتر یا رسمی‌تر است. فرش پنبه‌ای الیاف نرمی دارد و نسبت به ابریشم ارزان‌تر است. پنبه نسبت به متریال‌های دیگر به مرور دچار سایش می‌شود و دوام ابریشم و پشم را ندارد. میزان جذب رطوبت در متریال‌های مختلف، متفاوت است اما نباید فراموش کنیم که هر قدر هم که یک فرش نسبت به لکه مقاوم باشد، بی‌شک لکه‌هایی مانند قهوه یا خوراکی‌های رنگی و چرب به آن آسیب می‌زند. در نهایت اگر سبک زندگی پایداری دارید حتما فرش‌های الیاف طبیعی را انتخاب کنید.

فرش را بر اساس شکل و ابعاد فضاها و اتاق‌ها انتخاب کنید. برای اتاق خواب ابتدا به سایز اتاق و سپس به اندازه‌ی تخت توجه کنید. اگر ابعاد اتاق شما بزرگ یا معمولی است بهتر است ابعاد فرش به‌گونه‌ای باشد که بتوان آن را تا نیمه زیر تخت کشید، طوری‌ که تخت در نیمه‌ی بالایی و وسط فرش قرار گیرد. این کار برای شما سطح نرمی ایجاد می‌کند تا به محض خارج شدن از تخت، بر روی آن پا بگذارید. علاوه بر این فضای قابل استفاده از فرش را به حداکثر می‌رسانید. اگر اتاق خواب کوچکی دارید، شاید بهترین گزینه فرشی باشد که میانه‌ی اتاق را پر کند یا به پهن کردن فرشی کوچک و مستطیل شکل در کناره‌‌های تخت اکتفا کنید. فرش مناسب فضای ناهارخوری را بر اساس ابعاد میزتان انتخاب کنید، به گونه‌ای که حتی زمانی که صندلی‌ها را بیرون می‌کشید، باز هم کمی اطراف فرش فضای خالی باقی‌مانده باشد. یک پیشنهاد کاربردی و استاندارد! اگر فضای بزرگی را به نشیمن اختصاص داده‌اید، دستتان برای انتخاب فرش بزرگ، باز است. فرشی یکدست و وسیع که بخش قابل توجهی از فضا را پر کند و امکانی فراهم کند تا اکثر وسایل و مبلمان را روی فرش بگذارید. با این ترفند فضای بسیار زیادی برای قدم زدن روی فرش در اختیار دارید و هرلحظه می‌توانید نرمی و گرمای آن را به خوبی حس کنید. اگر فضای متوسط یا کوچک‌تری در اختیار دارید، به دنبال فرش‌‌های کوچکتر باشید. فرشی که در مرکز نشیمن، زیر میز وسط قرار بگیرد و بتوانید مبل‌ها را گرداگرد آن بچینید. اگر باب سلیقه‌ی شماست می‌توانید فرش را زیر پایه‌های جلویی مبل بکشید.

در کنار توجه به ابعاد فرش، حتما به فضای باقی‌مانده میان فرش و دیوارهای پیرامون هم توجه کنید. این به سلیقه و انتخاب‌های شما بستگی دارد، اما می‌توانید حداقل فاصله‌‌ای نیم متری را در نظر داشته‌باشید. این نکته باعث می‌شود تعادل و توازن را به فضای خانه بیاورید. اگر جنس، رنگ و طرح متریال به‌کار رفته در کف خانه را دوست دارید و متناسب با فضای کلی دیزاین خانه‌ی شماست، اجازه دهید بیشتر خودش را نمایان کند. اگر هم چنین نیست با انتخاب فرش‌های بزرگتر کف را بیشتر بپوشانید.

در انتخاب طرح و رنگ، پیشنهاد ما همیشه توجه به سادگی و انتخاب رنگ‌های مونوکروم است چرا که به راحتی با فضاهای مختلف و وسایل متنوع هماهنگ می‌شود و صدالبته تفکر بی‌پیرایه‌ی رُست را یدک می‌کشد. فرش مساحت زیادی از فضا را اشغال می‌کند و بر حس کلی فضا تاثیر زیادی دارد. فرش‌هایی با طرح شلوغ یا رنگ‌های پرمایه فضا را کوچک و بعضاً گرفته جلوه ‌می‌دهند و به مرور از لحاظ بصری برایتان تکراری و خسته‌کننده می‌شوند. اگر انتخاب‌های بادوام برای شما اهمیت دارد، سادگی همیشه حرف اول را می‌زند.

Rost on

Rost Letter

rost innovation studio