rost logo

خانه‌ای برای والدین و فرزندان

rost logo

خانه‌ای برای والدین و فرزندان

اگر کودک دارید، خانه‌ی شما محکوم به بی‌نظمی و ناهماهنگی نیست!
خانه‌ای برای والدین و فرزندان

 

 

فرزند داشتن، شاید سخت‎‌ترین تصمیم زندگی نباشد، اما بدون شک یکی از سخت‌ترین‌هاست. کودکان تمام ابعاد زندگی یک خانواده را دگرگون می‌کنند و شکلی متفاوت و البته نو، به آن می‌بخشند. بنابراین باید پذیرفت که حضور کودکان، بر سبک زندگی بزرگسالان تاثیر زیادی خواهد داشت. گاهی والدین تصور می‌کنند قرار است که با محدودیت‌های بسیاری دست‌وپنجه نرم کنند، در واقعیت امر هم تا حدی درست است، اما به این معنا نیست که همه‌ی تصمیمات ما برای سامان دادن به فضای اطرافمان، به بعد از بالغ شدن فرزاندانمان موکول شود و از چیدمان دلخواه و لذت بردن از زیبایی محروم شویم. خانه باید فضایی باشد کاربردی، زیبا و آرامش‌بخش برای همه‌ی اعضای خانواده، پس دیزاین آن باید به‌گونه‌ای باشد که متناسب با نیازهای همه باشد. پیشنهاد ما چند راهکار کارآمد است برای هموارتر کردن این مسیر.

 

انتخاب هوشمندانه‌ی متریال‌ها


متریال‌هایی نظیر چرم، پشم و موهر در مقابل انواع لکه و کثیفی‌ها مقاوم‌تر هستند و راحت‌تر شسته می‌شوند. پارچه‌های سبک نیز انتخاب‌های مناسبی هستند چرا که شستشوی این پارچه‌ها، به دلیل عدم تراکم الیاف، آسان‌تر است. همچنین توجه به استفاده از متریال‌های طبیعی کم‌ضرر یا بی‌ضرر برای تضمین سلامت کودک بسیار اهمیت دارد. در کنار بررسی نوع متریال، رنگ‌هایی را در نظر داشته باشیم که لکه‌ها یا کثیفی را کمتر نشان دهند. هنگام انتخاب پارچه‌ی مبلمان، روتختی، فرش و ... بهتر است این نکات را در نظر داشته باشیم تا برای کودکمان فضایی امن برای تجربه‌ی رهایی فراهم کنیم.

پرهیز از به‌ کار بردن اشیایی با زوایای تیز
اثاثیه و مبلمانی که در دیزاین آن‌ها گوشه‌های تیز به کار رفته‌، باعث افزایش احتمال آسیب‌دیدگی در کودکان می‌شوند. برخی از والدین برای پیشگیری از چنین اتفاق‌هایی، گوشه‌ها یا قسمت‌های لبه‌دار را با محافظ‌هایی نرم مانند فوم می‌پوشانند. این راهکار می‌تواند کارآمد باشد اما به هیچ عنوان جلوه‌ی زیبایی به خانه نمی‌دهد. اگر به تازگی مشغول تهیه‌ی وسایل خانه هستید، لبه‌های گرد و خمیده، بهترین گزینه هستند. بچه‌ها به اندازه‌ی بزرگسالان از خطر آگاه نیستند، بنابراین شرایط خانه باید برای بازی‌های بی‌نظارت امن باشد.

 

استفاده از نظم‌دهنده‌ها در گوشه و کنار خانه


یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مرتب کردن اسباب‌بازی‌ها و اشیا مربوط به کودکان، استفاده از نظم‌دهنده‌ها و در نظر گرفتن فضایی مشخص برای آن‌ها است. اگر هر وسیله مکانی به‌خصوص را به خودش اختصاص دهد، راحت‌تر می‌توان به کودک آموزش داد تا آن را سر جایش قرار دهد و البته فرآیند نظم دادن به خانه برای والدین بسیار سریع‌تر و ساده‌تر خواهد شد. با استفاده از نظم‌دهنده‌ها نه تنها دسترسی به اشیا را سرعت می‌بخشیم، بلکه می‌توانیم ناهمگونی‌ها و آشفتگی‌های بصری را از دید پنهان کنیم.

 

معجزه‌ی قفل


چه در انتخاب وسایل و چه در عناصر و جزئیات دیزاین داخلی، هر چیزی که برای شما امکان قفل کردن را فراهم کند، انتخاب فوق‌العاده‌ای است. به این ترتیب هر زمان که نیاز داشتید می‌توانید چیزها را از دسترس خارج کنید.

 

پوشاندن کف خانه با فرش


هر چه بیشتر کف خانه را با فرش بپوشانیم، برای حرکت آزادانه‌ی کودک مناسب‌تر است. با اینکار سطح سخت کف را کاهش می‌دهیم و خطر دویدن یا زمین‌خوردن فرزندمان را کنترل می‌کنیم. علاوه بر این، فرش‌ها تا حدودی، فضای خانه را آکوستیک می‌کنند و به این ترتیب دیگر نگران انتقال سروصداهای احتمالی به بیرون از خانه نخواهیم بود. در انتخاب فرش‌ها، یکدستی و هماهنگی را فراموش نکنیم.

 

 انتظارات واقع بینانه


برای بزرگسالان هم، بسیار پیش آمده که اتفاقی لیوانی را بشکنند، هنگام نوشیدن قهوه، فرش را لکه‌دار کنند یا حادثه‌هایی از این دست. بنابراین نه می‌توان از کودکان انتظار داشت که به اشیا اطرافشان آسیب نزنند، نه می‌توان به صورت مداوم آن‌ها را زیر نظر داشت. اشیای خانه به هرحال آسیب پذیرند و در طی زمان صدمه می‌بینند. با تصمیم‌های فکر شده تنها می‌توان از تعداد و شدت آن‌ها کاست اما نمی‌توان صورت مسئله را پاک کرد. در نهایت آنچه که مهم است ایجاد امنیت برای کودکان و خلق فضایی آرام برای تک تک افراد خانواده است و هر راه‌حلی که بتواند ما را به این هدف نزدیک کند، بهترین راه‌حل است.

 

 

Rost on
Rost Letter
rost innovation studio